Better to write for yourself and have no public,
than to write for the public and have no self
-Cyril Connolly-

Wednesday, February 23, 2011

Pimples dan Remaja

Pimples atau dalam Bahasa Malaysia; jerawat. Jerawat adalah satu norma dalam masyarakat. At least. when we talk abaout jerawat, mesti dalam kepala otak ni akan fikir, remaja... Yup. Remaja, waktu hormon mula terumbang-ambing sebelum menjadi stabil apabila sampai ke fasa dewasa.
Giler kritikal time remaja. Siapa kata easy? Salah langkah, kesannya sampai ke hari tua. Okay macam tipu. Saya belum tua so belum tahu. Takpe. Zaman sekarang dah senang. Mayfair bagai-bagai ade. Kamu orang cuba tinggal hulur duit je. Ubat tak jalan, laser ade. Kan? Same thing goes la dengan kes-kes obesiti tu semua. Semua nya bermula seawal usia remaja. Dalam bahasa omputehnya, adolescence. Dalam buku Human Nutritions, Adolescence merujuk kepada mereka yang berumur 13 hingga 19 tahun. Peringkat ini adalah kritikal. Mereka memerlukan semua nutrisi lengkap secara optimum. Siapa ade adik, anak di peringkat ini, take note please.

Pesanan khidmat masyarakat: Amalkanlah Gaya Hidup yang Sihat Seawal Umur Remaja.

Pffft. Saya? Dah di peringkat awal dewasa. My skin already matured. Agak susah nak handle. Tu yang ade je product collagen bagai-bagai. Tapi saya tak reti mende-mende tuuuu... Nak tahu? Penuaan kulit bermula seawal 20 tahun. Tak tahu la kesahihan nya. Ini daripada iklan Olay. Oh sekarang Kajol kot jadi model... Unbelievable. Fairer dah weyh. Still unbelievable. Jangan cakap guna Fair and Lovely. lol.

Tak. Saya cuma nak beritahu. Pertama kali saya sebenar-benarnya kenal jerawat, apabila saya berusia lewat 18 tahun. Oh maknanya setahun je lagi nak keluar dari kategori remaja. haha. Final exam in JMC. Kelakar-kelakar. Nasib baik saya ada kawan yang reliable, maksud saya punya produk yang bagus, punya khidmat nasihat yang superb juga. Since, saya pada kala itu tak punya malah tak kenal pun ape produk kene pakai. Memang terhutang budi lah. Baru saya tahu kenapa my mom selalu pesan; 'tangan kotor jangan pegang muka'.  Dah terhantuk baru nak terngadah. Harus ye kawan-kawan. haha.

Sebenarnya waktu my first adolescence's thing itu, saya ada rase sedikit happy dalam kekalutan. Kalut sebab tak tahu nak buat ape. Happy? Sebab... Yeay! Mereka dah tak boleh nak gelakkan saya sebab saya tak ade jerawat!!  Macam hape je bila teringat balik. Itupun nak happy. Mereka la jahat. Abuse mende-mende yang sangat tak masuk akal. Dengki malaun betul. Selalu je tak kasi saya dengar borak-borak diorang. Alasan: Kau takde jerawat, which means budak kecik. Giler la diorang ni. Bila fikir balik... who are the ones budak kecik? Ape-ape je la... Actually mereka-mereka tu kezen saya sebelah mak. kat Jb. So that is why saya lebih rapat dengan kezen belah ayah.

So sekarang ni... Diorang rajin pulak la kan nak reunion-reunion bagai.. Mereka dah berhijrah ke Malaysia Tengah. Sibuk pulak nak suruh aku kerja kat sana. Stay rumah dia orang. ' Nad, nad dok la rumah aku.. Kerja sini a weyh... Boleh hangout...'. Rase cam hipokrit boleh tak kau.

Giler makan hati aku kot.. Dah la. Takde pun. Aku tak simpan dendam. Betul. Famili juga. Tak ke mananya. Cuma otak saya dah dilatih mende remeh mana pun tak lupa. Selagi tidak di format kembali. Kalau makan hati dah lama aku ade darah tinggi. HBP kata lainnya. Haha.


Sudah la. Lain pulak daa ceritanya. Serius tak boleh jadi tukang karut.
Nak ke jadi??
Thank you. But no thanks. 


Photobucket

0 chiLLin':

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...